«حسابداری» شغل این خاندان بود| چه کسی دهونک را از ناصرالدین شاه خرید؟
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۱۷۵۱
همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی: علاوه بر آن نام خاندان مستوفی الممالک در محلههای دیگر تهران از جمله یوسفآباد و امیرآباد و حسنآباد و... هم به چشم میخورد. نخستین قناتهای دهونک توسط خاندان مستوفی در این محله ساخته شد. از خاندان مستوفی الممالک در دهونک فقط باغ و عمارتی قدیمی باقی مانده و مقبرهای خانوادگی که اکنون در اراضی دانشگاهالزهرا قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«مستوفی الممالک» لقب وزیر دارایی دوره قاجار بود؛ کسی که خزانهداری میکرد و حسابداری حکومت را در دست داشت. این لقب از «میرزا یوسف مستوفی الممالک» به پسرش میرزاحسن خان به ارث رسیده بود؛ همانطور که املاک و اراضی متعددی در تهران نسل در نسل به مستوفیها رسیده و در هر دوره چیزی هم به آن اضافه شده بود. اعتمادالسلطنه در کتاب خاطراتش مینویسد: «میرزا یوسف مستوفی الممالک در دوره سلطنت محمد شاه قاجار لقب پـدرش ــ مستوفیالممالک ــ را دریافت کرد و به گفته خودش مورد لطف و اعتماد خاص امیرکبیر بود. همچنین ناصرالدین شاه توجهی خاص به او داشت تا جایی که او را آقا و در اواخر عمر جناب آقا خطاب میکرد.» همین جایگاه بالای مستوفی الممالک نزد شاه باعث شده بود تا در زمان سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ امور جاری مملکت به او سپرده شود.
سوغات آشتیانمیرزا یوسف آشتیانی یا همان مستوفی الممالک نخستین فردی بود که در دهونک قنات ساخت. «پرویز مهدیقلی» از اهالی قدیمی ونک درباره نخستین قناتهای دهونک میگوید: «قنات سازهای مخصوص مناطق کویری از جمله یزد بود. در دوره قاجار میرزا یوسف آشتیانی که اصلیتی یزدی داشت و با ساختار و کارکرد قنات آشنا بود برای نخستین بار قناتهایی را در دهونک ایجاد کرد. برای حفر این قناتها افراد ماهری را از یزد به اینجا آورد. قنات باغ بالا که از اوین به سمت دهونک جاری میشود با عبور از باغ مستوفی، درختان این باغ و اراضی مستوفی را آبیاری میکرد و در ادامه زمینهای کشاورزی را سیراب میکرد. ۸ رشته قنات از دوره قاجار به بعد این باغها و اراضی را آبیاری و آب آشامیدنی مردم دهونک را تأمین میکردند.»
قلعهای با ۱۰ خانوار جمعیتمیگویند زمانی که مستوفی الممالک زمینهای دهونک را از ناصرالدین شاه خرید، تنها قلعهای قدیمی در این منطقه وجود داشت که ۱۰ خانواده در آن زندگی میکردند. باغها و کوچهباغهای این محدوده بعد توسط خاندان مستوفی یکی یکی پدیدار شدند و خیلی زود این قلعه کوچک جای خود را به باغهای ایرانی داد. «سیما طایفه» پژوهشگر مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی میگوید: «از میرزا یوسف مستوفیالممالک در تاریخ بهعنوان مردی نیکوکار یاد شده است. او در انجام امور عامالمنفعه مانند آباد کردن روستاها و مزارع، ساخت قنوات و حفر نهرها اهتمام داشت. او سال ۱۲۶۵ خورشیدی بدرود حیات گفتو در باغ ونک در آرامگاهی که خود ساخته بود به خاک سپرده شد.»
یادگار تاریخی خاندان مستوفیآرامگاه خاندان مستوفی الممالک در دهونک به دست میرزا یوسف مستوفی ساخته شد. این آرامگاه بنایی تاریخی با ۳ اتاق تو در توست. تعدادی از اعضای خاندان مستوفی از جمله میرزا یوسف و میرزا حسن و میرزا حسین و همسر میرزا حسن خان و افراد دیگری از این خاندان در این مقبره خانوادگی آرمیدهاند. این آرامگاه در ضلع جنوبی اراضی قرار دارد که اکنون در اختیار دانشگاهالزهراست. در اتاقهای این مقبره تاریخی علاوه بر سنگ قبرهای اعضای درگذشته این خاندان، چند جلد کتاب قدیمی و نسخ خطی، نقاشیهای رنگ روغن و سیاه قلم از اعضای خاندان مستوفی و اشیای دیگری متعلق به این خاندان نگهداری میشود. پنجرههای چوبی شیشههای رنگی مینا دارند و «سنگاب» قدیمی در ورودی ساختمان مقبره به چشم میخورد.
کتیبههای حجاری شده به خط نستعلیق، لچکی، آجرکاری و کاشیکاری از دیگر هنرهای به کار رفته در ساختمان این آرامگاه است. طایفه میگوید: «سالن آرامگاه مدفن اعضای خاندان مستوفی است. این سالن اتاقی ساده با سقفی گنبدی است که بهواسطه پنجره بزرگ شمالی و ۲ پنجره جنوبی نور کافی دارد. در ضلع شمالی سالن، مزار میرزا یوسف مستوفیالممالک از سنگ مرمر نفیس قرار دارد. سنگ مزار با ارتفاعی حدود نیممتر از کف مشرف به پنجره مشبک مرکزی است. روی سنگ اشعاری به خط نستعلیق به قلم عبدالرحیم اصفهانی و منقور به دست استاد عبدالرسول حجار دیده میشود. بر حاشیه اطراف سنگ مزار و بدنه آن نقوش گلوبوته حجاری شده و نقوش حاشیه آن نیز به رنگهای آبی و زردرنگآمیزی شدهاند. در ۲ طرف سنگ مزار ۲ گلدان پایهدار بزرگ از سنگ مرمر گذاشته شده. در جنوب سالن، مزار میرزا حسن مستوفی از مرمر سفید قرار دارد و روی آن اشعاری حجاری شده است. همچنین ۳ تن از فرزندان میرزا حسن مستوفیالممالک به نامهای میرزا یوسف، میرزا علی و میرزا کاظم در این سالن دفن شدهاند.
در یکی از اتاقهای مشرف به سالن نیز مزار غلامعلی خان معروف به ملیجک و ملقب به عزیزالسلطان قرار دارد.»
در محوطه بیرونی ساختمان آرامگاه هم سنگ قبرهای مختلفی از جمله جلالالدوله فرزند ظلالسلطان، مصطفی خان حاجبالدوله، محمدعلی فسا منصورالدوله، شیخالمشایخ عضدی و چند تن دیگر به چشم میخورد. آخرین بار ۵۰ سال پیش بود که یکی از اعضای خاندان مستوفی الممالک در این مقبره آرام گرفت. این مقبره اکنون در اختیار بازماندگان این خاندان قرار دارد.
«میرزا حسنخان مستوفیالمملک» فرزند میرزا یوسف بود و وقتی فقط ۸ سال داشت پدرش او را به ریاست اداره «استیفا» منصوب کرد؛ یعنی ادارهای که حسابداری دولتی و باج و خراج حکومتی را برعهده داشت. لقب مستوفیگری هم از همین عنوان گرفته شده است. میرزا حسن مستوفی الممالک ۱۱ ساله بود که بعد از مرگ پدرش به سمت مستوفی الممالکی دربار ناصرالدین شاه رسید. این شد که میرزا حسن همه مشاغل پدر را با پیشکاری میرزا هدایتالله وزیر دفتر به عهده گرفت. اندر حکایت قدرت و جایگاه میرزاحسن در دربار ناصرالدین شاه همین بس که درباریان قدیمی ارگ هم مجبور بودند مقابل این پسربچه تعظیم کنند و به او احترام بگذارند. او علاوه بر دوره ناصرالدین شاه در دوران مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه هم در دربار سمتهایی مثل نخست وزیری و عناوین مهم دیگرداشت.
حسن مستوفی تنها فرد در حکومت قاجار با چنین سابقهای بود که با روی کارآمدن حکومت پهلوی، همچنان جزو رجال و دربار باقی ماند و برای مدتی سمت نخست وزیری رضاخان را هم برعهده داشت. سال ۱۳۰۶ او آخرین روزهای حضورش در عرصه سیاسی کشور را پشت سر گذاشت و بعد از ۵ سال خانهنشینی در سال ۱۳۱۱ درگذشت و در مقبره خانوادگی اشدر دهونک به خاک سپرده شد.
کد خبر 620238 برچسبها همشهری محله تاریخ عمومی ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: همشهری محله تاریخ عمومی ایران ناصرالدین شاه حسن مستوفی میرزا حسن ده ونک قنات ها باغ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یورش شهرکنشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاهدان عینی گفتند: نیروهای بزرگی از ارتش اشغالگر به منطقه شرقی نابلس هجوم بردند تا از ورود شهرک نشینان به آرامگاه یوسف (ع) محافظت کنند.
آنها تاکید کردند که درگیری بین دهها شهروند و ارتش رخ داد که در آن ارتش از گلولههای واقعی و بمبهای گازی استفاده کرد.
به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، نیروهای اشغالگر به تعدادی از محلههای شرقی نابلس نیز یورش بردند و قبل از عقب نشینی، خانهها را تفتیش کردند.
خبرنگار الجزیره نیز گفت: ارتش اشغالگر به اردوگاه بلاطه در شهر نابلس یورش برد و خانهای را محاصره کرد.
منابع محلی از زخمی شدن یک جوان فلسطینی در درگیریهای مسلحانه پس از هجوم به این شهر خبر دادند.
«آرامگاه حضرت یوسف (ع)» در ضلع شرقی نابلس واقع است که تحت کنترل فلسطینیان است و شهرک نشینان ادعا میکنند که از زمان اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، این مکان مقدس برای آنها است.
همچنین از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات خود در ورودی مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس اشغالی، ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی را در بامداد روز جمعه محدود کردند.
منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر از ورود دهها جوان بیت المقدس و فلسطینیهایی از داخل اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ برای اقامه نماز صبح به مسجد الاقصی جلوگیری کردند.
هزاران نمازگزار با وجود محدودیتهای صهیونیستها توانستند خود را به مسجد الاقصی برسانند و در نمازخانهها و صحنهای آن نماز صبح را بخوانند و تا نماز جمعه در آنجا بمانند.
دهها مرد و زن تبعیدی مستقر در مسجدالاقصی، علیرغم تهدیدها و محدودیتهای اشغالگران، نماز صبح را در مجاورت مسجد الاقصی و در خیابانهای شهر قدیمی در نزدیکترین نقطهای که میتوانستند به جا آوردند.
همزمان با جشن موسوم به «پسح عبری» در چهارمین روز متوالی، نیروهای اشغالگر همچنان شهر اشغالی قدس را به پادگان نظامی تبدیل کردهاند.
نیروهای اشغالگر به شدت در شهر قدیمی قدس مستقر شدهاند و ادعا میکنند که جشنهای شهرک نشینانی را که در روزهای گذشته یورشهای تحریک آمیز انجام دادهاند، تامین میکنند.
روز پنج شنبه بیش از ۱۶۷۹ شهرک نشین تحت حفاظت شدید امنیتی نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی هجوم بردند و در آنجا مراسم تلمودی برگزار کردند و نیروهای اشغالگر از حضور ساکنان و نمازگزاران در محل جلوگیری کردند.